Kim Young-hwan
'환상파 작가' 김영환
김영환 작가는 오스트리아 비엔나에 유학하며 초현실주의의 계보를 잇는 환상파의 회화기법을 배웠다. 환상적인 사실주의라고 설명할 수 있는 환상파 회화는 치밀한 묘사력을 기반으로 완전무결한 자연과 문학적인 서정미 그리고 내면을 응시한다는 형식 미학을 가지고 있다. 이러한 환상파 미학을 몸에 익힌 그의 그림은 정교함과 깨끗함, 그리고 완벽한 형태미를 추구한다. 달항아리 이전의 알프스를 소재로 한 일련의 환상적이고 초현실적인 이미지의 작업은 모두 환상파의 미학이 뼈대를 이루는 성과물이다. 김영환의 그림은 시간과 공간을 초월한 비현실경이다. 풍경은 무중력에 가깝고 달빛이 때론 햇빛보다 강하다. 호수와 대지, 설산 등을 탄생시킨 미세한 선묘와 색감들은 서로 조화롭다. 웅장함과 정교함이 기묘하게 어우러져 긴장감을 자아낸다. 감각적이면서도 경직된 화면이 일면은 날카롭다. 데페이즈망(Depaysement : 사물을 일상적인 관계에서 추방시켜 이상한 관계에 두는 것)이 더해져 신비감도 감돈다. 그것이 현실과 비현실을 넘나들며 우리를 여기와 시각 너머의 세계로 안내한다. 더불어 문학성도 짙다. 달항아리도 여기에서 멀지 않은 미학적인 목표를 지향한다. 달항아리가 가지고 있는 백자로서의 자연스러운 형태나 빛깔을 따르지 않고 정제되고 정련된 형태미와 색채이미지를 구사한다. 달항아리의 외형에 관한 그의 관점은 자연미가 아니고 매끄럽고 세련된 형태라고 할 수 있다. 그러기에 흠결이 없는 윤곽선이 만들어지는 것이리라. 이는 재현적인 의미에 머물지 않고 회화적인 미로 바꾸는 데 따른 작가적인 의지의 표현일 수 있다. 또한 오랫동안 숙달시켜온 환상파의 조형기법을 적용하여 사실주의 회화와는 또 다른 완전무결한 형태미를 탐닉한 결과이다. 질이 감지되지 않을 만큼 곱고 부드러우며 온화한 이미지는 티 하나도 보이지 않는 무결점의 조형미에 대한 도전이기도 하다. 그의 달항아리 그림은 한마디로 귀족적인 격조를 지니고 있다.
Artist of 'Fantastic Realism'
Kim Young-hwan studied abroad in Vienna, Austria, where he learned the painting techniques of the fantastic realism, which is in the lineage of surrealism. Described as fantastic realism, it has a formal aesthetic based on precise depiction of nature, literary lyricism, and an inward gaze. Having mastered this aesthetic, his paintings pursue precision, cleanliness, and perfect form. His series of fantastical and surreal images of the pre-moon jar, Alps are the result of this aesthetic. Kim's paintings are unreal landscapes that transcend time and space. The landscapes are almost weightless, and the moonlight is sometimes stronger than the sunlight. The fine lines and colors that create the lakes, land, and snowy mountains are in harmony with each other. The combination of grandeur and subtlety creates a sense of tension. The sensual yet rigid screen is sharp on one side. Depaysement (the banishment of objects from their usual relationship and placing them in a strange relationship) adds a sense of mystery. It moves between the real and the unreal, leading us to a world beyond the here and now. It is also rich in literature. The moon jar is not far from this aesthetic goal. Instead of following the natural shape and color of white porcelain, the moon jar uses a refined and refined form and color image. His view of the moon jar's appearance is not one of natural beauty, but of a smooth and refined form. The result is a flawless outline. This may be an expression of the artist's will to transform the object into a painterly beauty rather than a reproduction. It is also the result of the artist's indulgence in the perfection of form, which is different from realist painting, by applying the long-mastered techniques of illusionism. The images are so fine, soft, and gentle that the quality is imperceptible, and they are also a challenge to the flawlessness of sculptural beauty. His moon jar paintings have an aristocratic quality to them.
주식회사 더리우
DELIEU
Addr. 서울시 서초구 반포대로 20길 53, B1 - 6F
대표자 : 조성화
TEL : 02-2088-5548
FAX : 070-7585-5548